اطلاعات کلی کشور آمریکا

ایالت متحده آمریکا به‌عنوان ایالت متحده نیز معرفی می‌شود و دارای مساحتی در حدود ۹.۹ میلیون مترمکعب است. در این مطلب قصد داریم در خصوص اطلاعات کلی کشور آمریکا صحبت کنیم. کشور آمریکا با جمعیتی در حدود ۳۲۰ میلیون نفر به عنوان سومین کشور پهناوری شناخته می‌شود که در جهان وجود دارد. تنوع نژادی و فرهنگی بسیاری در کشور آمریکا وجود دارد و این مسئله نشان می‌دهد آمریکا به‌عنوان یکی از کشورهای بزرگ مهاجرپذیر شناخته می‌شود که هرساله متقاضیان بسیاری از کشورهای مختلف قصد دریافت اقامت آمریکا را دارند.

ویژگی‌های جغرافیایی آمریکا

محل قرارگیری آمریکا از نظر جغرافیایی در نیمکره غربی کره زمین بوده و شمال قاره آمریکا را به خود اختصاص داده است. کشور آمریکا دارای ۴۸ ایالات است که به‌صورت هم‌جوار در کنار یکدیگر قرار دارند و دوایالت دیگر نیز دارد که از ایالت‌های دیگر مجزا است. این دو ایالت مجزا تحت عنوان شبه‌جزیره آلاسکا و مجمع‌الجزایر هاوایی معرفی می‌شوند. کشور آمریکا دارای جزایر دیگری است که در حوزه دریای کارائیب و قسمتی از اقیانوس آرام قرار گرفته و دارای مساحت ۴۷۰ هزار کیلومترمربعی قلمرو آمریکا را ایجاد کرده‌اند.

کشور آمریکا در مقایسه با ایران حدود شش برابر بزرگ‌تر است و نسبت به استرالیا از ۲۵ درصد مساحت بیشتری برخوردار است. علیرغم پهناور بودن آمریکا این کشور در مقایسه با روسیه کوچک‌تر است و به‌طور تقریبی می‌توان گفت مساحت کلی آن حدود نیمی از روسیه است. کشور آمریکا از بخش شمال با کشور کانادا دارای مرز مشترک است و از بخش جنوبی با کشور مکزیک هم-مرز است. همسایگی آمریکا با کشور روسیه از طریق مرز آبی مشترکی است که در شمال غرب قاره آمریکا و سواحل آلاسکا قرار دارد.

جاذبه‌های طبیعی آمریکا

در غرب آمریکا رشته کوه‌های راکی واقع شده‌اند که می‌توان بزرگ‌ترین قله آن را در ایالت کلرادو مشاهده نمود. جاذبه‌های طبیعی آمریکا بسیار زیاد است و می‌توان در مناطق مختلف آن زیبایی‌های طبیعت را مشاهده نمود. بزرگ‌ترین رودخانه‌ای که در آمریکای شمالی واقع شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است رودخانه می‌سی‌سی‌پی نامیده می‌شود که از آن به‌عنوان چهارمین رودخانه طولانی در سرتاسر دنیا نام برده می‌شود. رودخانه می‌سی‌سی‌پی به دلیل اتصال به رود میسوری در زمینه اقتصاد و تجارت آمریکا تأثیر بسیار زیادی دارد و یکی از مسیرهای حمل و نقل دریایی مهم در این کشور شناخته می‌شود.

کریستف کلمب به عنوان کاشف قاره آمریکا در سال ۱۴۹۲ میلادی موفق به کشف این قاره شد و به اشتباه آن را هندوستان شناخت. این در حالی است که پس از سال‌ها آمریگو وسبوجی عنوان کرد قاره آمریکا یکی از جدیدترین و ناشناخته‌ترین قاره‌های جهان است. زمان استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ میلادی بوده اما پیش از این تاریخ آمریکا به‌عنوان یکی از مستعمره‌های اروپایی معرفی می‌شد.

به‌طور کلی می‌توان گفت قاره آمریکا توسط بسیاری از کشورهای اروپایی به‌عنوان مستعمره خود معرفی کردند که می‌توان از تسلط بریتانیایی‌ها بر شهر جیمزتاون که در ایالت ویرجینا قرار دارد اشاره کرد. اسپانیایی‌ها ایالت فلوریدا را برای اسکان خود انتخاب کردند در حالی که هلندی‌ها بر شهر نیویورک که در گذشته به‌نام نیو آمستردام شناخته می‌شد تسلط پیدا کرده بودند. تاریخ اعلام استقلال آمریکا در ۴ ژوئیه سال ۱۷۷۶ میلادی است که موجب شد این کشور به استقلال خود دست یافته و بتواند خود را به عنوان یکی از کشورهای برتر در جهان معرفی کند.

آمریکا در طول تاریخ خود شاهد جنگ‌های بسیاری بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها لشگرکشی بریتانیا در سال ۱۸۱۳ میلادی و به آتش کشیدن واشنگتن دی‌سی است که البته موفق نشد براین شهر تسلط پیدا کند. جنگ‌های داخلی از دیگر مسائلی بودند که آمریکا بسیار به خود دیده است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها در سال ۱۸۶۱ میلادی است که ایالت جنوبی با ایالت شمالی و حکومت مرکزی جنگ داخلی به راه انداخت تا بتواند استقلال خود را به دست آورده و برده‌داری را ادامه دهد.

پس از اتمام جنگ‌های داخلی آمریکا سعی کرد ازلحاظ اقتصادی به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کند. پس از توسعه اقتصادی آمریکا توانست جزیره آلاسکا را از کشور روسیه خریداری کرده و به دلیل عدم آسیب در طول جنگ جهانی اول آمریکا از موقعیت بسیار خوبی در زمینه رشد و توسعه اقتصادی به دست آورد. البته این رشد اقتصادی تنها تا سال ۱۹۲۹ میلادی ادامه داشت و در این سال آمریکا با رکود اقتصادی بسیار شدیدی مواجه گردید. در این رکود اقتصادی حدود یک چهارم از مردم آمریکا بیکار شده و از نظر اقتصادی کشور با مشکلات بسیاری مواجه گردید.

سیستم حمل و نقل در آمریکا

سیستم حمل و نقل در آمریکا به‌عنوان یکی از گسترده‌ترین سیستم‌هایی شناخته می‌شود که در جهان وجود دارد. در سرتاسر جهان پنج شرکت هواپیمایی بزرگ وجود دارد که تمام آن‌ها آمریکایی است که می‌توان به کمپانی امریکن ایرلاینز اشاره کرد. این کمپانی هواپیمایی توانسته به‌عنوان نخستین کمپانی هواپیمایی بزرگ در جهان شناخته شود. طبق آماری که در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شده با توجه به هر یک هزار نفر آمریکایی این کشور دارای ۷۹۷ خودرو بوده است که بزرگ‌ترین سیستم حمل و نقل در جهان را شامل می‌شود.

آب و هوای آمریکا

آمریکا به عنوان یکی از کشورهای بزرگ در جهان شناخته می‌شود که دارای آب‌و‌هوای مختلفی است. در بخش جنوب غربی این کشور آب و هوای گرم و صحرایی وجود دارد که در تابستان دمای هوا در بسیاری از شهرهای آن به حدود ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد. این در حالی است که بخش‌های مرکزی و شمالی آمریکا از آب و هوای نیمه صحرایی برخوردار هستند و در تابستان دمای هوا در برخی از شهرها گرم‌تر بوده اما برخی دیگر از شهرها خنک‌تر هستند. زمستان‌های این بخش نیز از هوای سردتری برخوردار است و برف بیشتری نیز در این بخش می‌بارد.

آب و هوای آمریکا ایالات خلیجی و آتلانتیک جنوبی آمریکا از آب و هوایی نیمه استوایی برخوردار بوده و زمستان‌هایی با آب‌و-هوای ملایم همراه است. تابستان‌های این بخش از گرمای بسیاری برخوردار بوده و رطوبت هوا نیز به میزان قابل توجهی در این بخش مشاهده می‌شود. آب و هوایی که در بخش شمال غربی آمریکا و در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارند در طول دو فصل پاییز و زمستان بسیار خنک بوده و رطوبت هوا نیز به میزان قابل توجهی مشاهده می‌شود.

به‌طور کلی آب‌وهوای آمریکا معتدل بوده و اغلب مناطق دارای آب‌و‌هوایی گرم است. این در حالی است که آب‌وهوای فلوریدا و هاوایی گرمسیری است و در آلاسکا آب‌وهوای سردسیری و قطبی بیشتر احساس می‌شود و درجه حرارت در این بخش تا ۵۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Ahmad shah

America is an excellent country with excellent people and culture